Ahad, Januari 25, 2015

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL MENGERATKAN SILATURAHIM

TUNGKU : Sambutan Maulidur Rasul peringkat Mukim Tambisan meriah dengan kehadiran penduduk kampung di Mukim berkenaan serta dihadiri oleh dua penceramah yang tidak asing lagi di daerah ini dengan menyelitkan sesi ceramah dan soal jawab agama bersama penduduk di Tambisan. Keunikan sambutan tersebut juga dimeriahkan lagi dengan perarakan kontinjen spanduk yang disertai oleh anggota keselamatan yang bertugas di Tambisan.

Suhaili berkata dalam ucapan perasmiannya, sambutan Maulidur Rasul yang diadakan bukanlah semata-mata untuk memperingati pergorbanan junjungan Besar Baginda Rasulullah SAW dalam menyebarkan Islam, tetapi manfaat dan kesan daripada perhimpunan maulidur rasul akan mengeratkan lagi hubungan silaturrahim dikalangan masyarakat kampung dan pemimpin.

Tambahnya lagi, untuk menjalinkan silaturrahim bukanlah sukar, apatah lagi dengan kemudahan dan kecanggihan teknologi perhubungan terkini yang membolehkan silaturrahim dijalin dengan lebih erat, lebih mantap dan kukuh.

Sambutan maulidur rasul yang dirasmikan oleh Ahli Dewan Undangan negeri kawasan Tungku Datuk Haji Ustaz Mohd Suhaili Haji Said turut dihadiri oleh penduduk dari Kg. Tanjung Labian, Kg. Tagupi dan Kg, Pamanhutan.

Jelasnya lagi, keharmonian dan kesejahteraan juga adalah suatu rahmat besar yang Allah SWT kurniakan jika kita bersatupadu dan memelihara silaturrahim di antara kita. 

JOHAN PERTANDINGAN SPANDUK PIBG SK TAMBISAN MERAKAMKAN GAMBAR BERSAMA SUHAILI
Ini adalah kerana silaturrahim merupakan satu sunnah Rasulullah SAW yang kita khuatiri generasi akan datang tidak lagi berminat dengan pentingnya menjaga hubungan silaturrahim.

NURODDIN ABD RAJIN
Terdahulu Pengerusi Jawatankuasa sambutan maulidur rasul peringkat Mukim Tambisan Nuroddin Abd Rajin sambutan dan sokongan penduduk tempatan dalam menjayakan apa sahaja majlis di Tambisan adalah di tahap yang membanggakan. Beliau juga mengucapkan tahniah dan syabas kepada semua ahli jawatankuasa yang terlibat dalam menjayakan majlis ini dengan jayanya dan berharap agar kerjasama ini dapat dikekalkan demi kemajuan mukim Tambisan khususnya.

SESSI SOAL JAWAB BERSAMA PENDUDUK KAMPUNG
Nuroddin yang juga pemaju mukim Tambisan yakin bahawa kemajuan di Mukim Tambisan dapat direalisasikan kerana komitmen wakil rakyat YB Datuk Haji Ustaz Mohd Suhaili Haji Said yang sentiasa membawa kemajuan sejak mukim Tambisan berpisah dari Dun Sukau. Hari ini jelas dan terbukti pelbagai pembangunan telah terlaksana seperti bekalan letrik dan pembinaan jalan bertar menghubungkan antara Felda Sahabat dan Kg. Tambisan.

Pada majlis tersebut kontinjen spanduk Persatuan Ibubapa dan guru ( PIBG ) SK Tambisan menjuarai pertandingan spanduk sempena sambutan maulidur rasul 1436 H mukim Tambisan. Manakala naib johan dinobatkan kepada kontinjen spanduk dari Sungai Nipah dan tempat ketiga kontinjen spanduk dari Tambisan Darat. Bagi anugerah tokoh Maulidur Rasul bagi Mukim Tambisan 1436 H dinobatkan kepada cikgu Rosli Ahmad

TOKOH MAULIDUR RASUL MUKIM TAMBISAN
Selain pengisian pertandingan spanduk penduduk kampung juga disajikan dengan ceramah agama dan sessi soal jawab yang disampaikan oleh Ustaz Awang Juri Awang Tahir Penolong Pegawai Tadbir Agama Daerah Sandakan dan Ustaz Rafeal Enarji Al-Hafiz Imam Masjid Daerah Sandakan.

Turut hadir Pemimpin Pembangunan Masyarakat Tungku Datu Baniamin Datu Jamaluddin, Ketua Daerah Tungku Abdillah Hamzah, Pegawai Kemajuan Masyarakat Tungku Haji Kamarudin Haji Hamid dan Penyelia Kemajuan Masyarakat Tungku Sabtu Susulan.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.