Rabu, Januari 21, 2015

Rakyat berhak mendapatkan pembelaan daripada kerajaan

YB DATUK HAJI SUHAILI SAID
Tungku: Ahli Dewan Undangan negeri kawasan N49 Tungku Datuk Haji Ustaz Mohd Suhaili berkata, rakyat di negara ini berhak untuk mendapatkan pembangunan dan pembelaan daripada kerajaan atau pemerintah yang bertangĝngjawab kepada kebajikan pembangunan ekonomi, kesihatan,pendidikan infrastruktur asas seperti bekalan letrik, air, dan jalan raya.

Kesemua ini adalah daripada pungutan cukai dan hasil daripada rakyat yang digunakan untuk pembangunan rakyat dalam sektor pembangunan seperti yang saya sebutkan. Suhaili berkata demikian ketika merasmikan program SUHAKAM bersama masyarakat Tungku yang diadakan di dewan SMK Tungku baru-baru ini.

Katanya lagi, emolumen-emolumen atau gaji kakitangan kerajaan di mana peruntukan ini diluluskan di peringkat Dewan Rakyat atau Parlimen bagi peringkat kebangsaan, manakala bagi peruntukan kerajaan negeri diputuskan oleh Dewan Undangan Negeri. Inilah yang disebut sebagai Budget di mana kerajaan tidak boleh membelanjakan wang kurang sesen atau lebih sesen dari apa yang telah diluluskan.

NORDIN KASIM
Jelasnya lagi, jesteru itu, pungutan daripada percukaian adalah demi untuk kepentingan sesebuah kerajaan yang memerintah dan rakyat yang diperintah, sekaligus menepis tuduhan segelintir individu atau kumpulan yang menyatakan cukai yang dikenakan adalah untuk kepentingan individu atau kumpulan tertentu.

" Sebagai wakil rakyat yang telah dipilih, akan sentiasa menyokong apa juga hak-hak yang diperjuangkan demi untuk kebaikan rakyat di Tungku khususnya. " Dalam masa ytang sama, rakyat juga harus lebih memahami bagaimana cara dan peraturan untuk menuntut hak-hak mereka agar proses penyelesaian tuntutan dapat diselesaikan dengan lebih harmoni dan berkesan, ujarnya lagi.

Terdahulu Pesuruhjaya SUHAKAM Sabah En. Nordin Kasim berkata dalam ucapannya, SUHAKAM  diwujudkan oleh kerajaan adalah untuk mendatangkan kebaikan kepada kerajaan, negara dan rakyat keseluruhannya. Ditubuhkan oleh Parlimen di bawah akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia 1999, Akta 597 dan telah diwartakan pada 9 september 1999. SUHAKAM akan memenuhi tangungjawab ini denga memupuk kesedaran mengenai hak asasi mengandalikan program, seminar dan bengkel serta menyebarluas dan mengedarkan hasil penyelidikan.

ANTARA PESERTA YANG HADIR
Beliau berkata antara peranan SUHAKAM ialah menasihati kerajaan atau pihak berkuasa berhubung aduan-aduan terhadap mereka dan mencadangkan langkah-langkah yang sesuai diambil, menyiasat dan mengesahkan sebarang perlanggaran hak asasi manusia.

Katanya, sebagai sebuah negara yang berbilang kaum, budaya dan agama, muafakat serta toleransi adalah teras dan resepi penting untuk kita sama-sama hidup dalam suasana yang aman damai.

SUHAILI MENERIMA CENDERAHATI DARI NORDIN
Program julung-julung kalinya diadakan di daerah Tungku ini adalah anjuran Pejabat Daerah Kecil Tungku dan Pejabat Daerah Lahad Datu dengan kerjasama Pejabat Unit Pemimpin Pembangunan Masyarakat Tungku. Peserta yang menghadiri program ini adalah dari kalangan pemimpin-pemimpin masyarakat seperti ketua-ketua kampung, pengerusi-pengerusi JKKK kawasan Tungku dan masyarakat di sekitar Tungku.

Antara yang hadir pada program tersebut ialah Penolong Pegawai Daerah kecil Tungku Ibrahim Haji Abd Hakim, Penolong Pegawai Daerah Lahad Datu Jablee Jaratul, Pemimpin Pembangunan Masyarakat Tungku Datu Baniamin Datu Jamaluddin, Ketua Daerah Tungku Abdillah Hamzah, CDO Tungku Kamarudin Haji Hamid, ketua-ketua jabatan negeri dan persekutuan

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.