Selasa, Januari 13, 2015

SEMARAKAN SEMANGAT PERPADUAN

SUHAILI
Tungku : Sambutan Maulidur Rasul yang diadakan setiap tahun ini bukan sahaja memberi ruang kepada kita untuk memperingati dan meraikan bersama hari kelahiran Nabi Muhammad SW, malah majlis ini juga merupakan wadah kita untuk mengukuhkan lagi ukhuwah dan perpaduan di kalangan umat Islam yang berbilang kaum. Suhaili berkata demikian ketika merasmikan sambutan Maulidur Rasul peringkat Daerah kecil Tungku 1435 H 2015 M.

Katanya lag, semangat ukhuwah dan perpaduan perlu sentiasa dijiwai dan disemarakkan oleh setiap lapisan masyarakat kerana ia begitu penting dalam mewujudkan keadaan yang lebih aman dan harmoni mencapai kemajuan dan kejayaan yang lebih bermakna dalam aspek kehidupan.

Suhaili yang juga Pengerusi Majlis Ugama Islam Sabah ( MUIS ) berkata, dalam erti kata yang lain, Maulidur Rasul yang kita sambut dan raikan setiap tahun ini hendaklah dijadikan sebagai momentum untuk mempertingkatkan lagi gerak langkah ke arah cara hidup yang sempurna sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT. Kita perlu bangkit dlm konteks pemikiran atau pembangunan minda, pembangunan iman dan akidah, pembangunan jiwa atau hati, pembangunan sikap atau akhlak, pembangunan ilmu dan keintelektualan dan perasaan dalaman umat.

IBRAHIM
Tambahnya lagi, kelahiran Rasulullah SAW merupakan satu rahmat yang bersifat menyeluruh. Ia meliputi soal-soal membimbing umat, mengukugkan nilai hidup dan mengajak ke arah jalan yang diredhai Allah SWT. Berasaskan kerangka misi ini, Rasulullah SAW mewariskan kepada umat Islam Al- Quran dan sunnahnya sebagai panduan mencorak hidup yang lebih bermakna.

Sementara itu, Penolong Pegawai Daerah Kecil Tungku Ibrahim Haji Abdul Hakim berkata dalam ucapan alu-aluannya, kita selaku umat Nabi Muhammad SAW, wajar untuk sentiasa mengenang perjuangan Baginda SAW dalam menyebarkan dakwah Islam. Hasil perjuangan dakwah Baginda Rasulullah SAW dan pengorbanan sahabat-sahabat Baginda, maka kita dapat mengecapi nikmat iman dan Islam pada hari ini.

Ujarnya lagi, kesemua aspek ini perlu dibangunkan melalui proses yang berterusan dan berkesinambungan dengan kembali semula ke landasan yang diajar dan diwasiatkan oleh Rasulullah SAW. Maka,adalah perlu bagi seluruh rakyat khususnya umat Islam kembali kepada asas ajaran Islam iaitu mentaati Allah SWT, mentaati Rasulullah SAW serta taat kepada pemimpin dengan menjadikan Al- Quran dan Sunnah sebagai pegangan serta panduan hidup.

Ibrahim yang juga Pengerusi Induk sambutan Maulidur Rasul 1436 H peringkat Daerah kecil Tungku menjelaskan selaras dengan tema sambutan Maulidur Rasul tahun ini, " PERPADUAN NADI TRANSFORMASI NEGARA " adalah menjadi tanggungjawab kita bersama memerlihara perpaduan yang sedia terjalin dan demi merealisasikan Transformasi Negara dan seterusnya mempertahankan keharmonian selama ini.

Jinggal Ahmad dinobat sebagai Tokoh Maulidur Rasul 1436 H
Beliau juga merakamkan jutaan penghargaan dan tahniah kepada Jawatankuasa pelaksana majlis sambutan Maulidur Rasul peringkat Daerah kecil Tungku bagi tahun ini kerana memberikan komitmen yang tinggi dan kerjasama yang baik sehingga majlis ini berjalan dengan baik dan menepati seperti yang telah dirancangkan.

Turut hadir Penolong Pegawai Daerah Lahad Datu Jablee Jaratul, Pemimpin Pembangunan Masyarakat Tungku Datu Baniamin Datu Jamaluddin, Ketua Daerah Tungku Abdillah Hamzah, Pengerusi PUSPANITA Tungku Puan Melisa Datan dan Pegawai Kemajuan Masyarakat Tungku Hj. Kamarudin Hj. Hamid

Antara penduduk di sekitar Tungku hadir sama meraikan sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini
Antara pengisian dalam sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini ialah ceramah agama yang disampaikan oleh Ustaz Malai Ali Malai ahmad Habeb, penceramah jemputan dari Kota Kinabalu dan persembahan kompang dari Belia Felda Sahabat dua.

Ceramah agama disampaikan oleh Ustaz Malai Ali Malai Ahmad Habeb
Bagi anugerah tokoh Maulidur Rasul peringkat Daerah kecil Tungku 1436 H dinobatkan kepada Jinggal ahmad mantan Pemimpin Kemajuan Masyarakat Tungku

Perarakan Kontenjen Spanduk dari Klinik Kesihatan Tungku ke Pejabat Daerah Kecil Tungku
Manakala pertandingan Spanduk bagi ketegori Jabatan dimenangi oleh KRT Kg Mundas, kedua Klinik Kesihatan Tungku dan tempat ketiga disandang oleh PERWANI P188 Silam.
Bagi Ketegori sekolah SK Anjung Teduh berjaya mempertahankan gelaran setelah memenanginya dan ditempat kedua SAR Kg. Dengan.Untuk ketegori Masjid Johan dimenangi oleh Masjid Jamek Ubudiyah Desa Kencana, di tempat kedua Masjid Cenderawasih dan ketika Masjid Nurul Iman Kg. Mundas.

0 Hantarkan Komen Anda di sini:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.